Sistemul de Garantie Returnare (SGR) in Romania. Ce este, ce presupune si cum pot simplifica companiile procesul?
Home » Resurse » Articole utile » Sistemul de Garantie Returnare (SGR) in Romania. Ce este, ce presupune si cum pot simplifica companiile procesul?
- Ce este SGR – Sistemul de Garantie-Returnare?
- De cand se aplica?
- Care este scopul Sistemului de Garantie-Returnare?
- Care este valoarea garantiei platite la raft de catre consumatori?
- Ce obligatii au comerciantii in cadrul SGR
- Ce responsabilitati au producatorii si importatorii care introduc in Romania produse SGR?
- Ce comercianti sunt obligati sa organizeze puncte de returnare ambalaje?
- Pana cand pot fi comercializate produsele cu ambalaje non-SGR?
- Ce fac consumatorii cu ambalajele non-SGR?
- Administrarea produselor si ambalajelor SGR cu sisteme software integrate
Cantitatea de plastic care ajunge in natura, in oceane, pe strazi si in gropile de gunoi este intr-o continua expansiune, ca urmare a utilizarii crescute a ambalajelor de unica folosinta si a procedurilor deficitare de gestionare a deseurilor.
In acest sens, Romania adopta, incepand cu 30 noiembrie 2023, cel mai important proiect de economie circulara. Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) este un instrument important pentru prevenirea poluarii si promovarea unui mediu mai curat si mai verde, iar aceasta initiativa va oferi consumatorilor un stimulent financiar pentru returnarea ambalajelor post-consum pentru reciclare.
Ce este SGR – Sistemul de Garantie-Returnare?
Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) presupune adoptarea unui program de reglementare pentru gestionarea ambalajelor din sticla, plastic si metal cu cantitati cuprinse intre 0,1 si 3 litri, cu scopul de a implementa practici de reciclare mai responsabile in tara noastra. Ambalajele care intra sub incidenta SGR vor fi marcate cu un cod unic de inregistrare la nivel national si un logo specific pentru a putea fi recunoscute chiar din momentul achizitiei.
Astfel ca, la cumpararea unei bauturi, consumatorul va plati, in plus fata de pretul produsului, o garantie care ii va fi restituita atunci cand returneaza ambalajul post-consum. Prin acest demers, deseul de ambalaj va capata valoare si va fi deviat de la depozitarea in gropile de gunoi.
De cand se aplica Sistemul de Garantie-Returnare?
Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) va intra oficial in vigoare, in Romania, incepand cu data de 30 noiembrie 2023, conform HG nr. 1074/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 955 din 06. octombrie 2021, cu modificarile si completarile din HG nr. 1214 din 5 octombrie 2022.
Tot de la 30 noiembrie anul curent se va aplica si interdictia de a introduce pe piata nationala produse ambalate in ambalajele SGR achizitionate de la producatori care nu sunt inregistrati in Sistemul de Garantie-Returnare sau daca ambalajele nu sunt marcate corespunzator conform HG 1074/2021.
Care este scopul Sistemului de Garantie-Returnare?
Care este valoarea garantiei platite la raft de catre consumatori?
Pentru a motiva consumatorul sa returneze ambalajele si, totodata, pentru ca valoarea garantiei sa nu fie perceputa ca o majorare semnificativa a pretului, aceasta a fost setata in mod uniform la 50 de bani, indiferent de tipul ambalajului. Pentru a garanta simplitatea procesului, valoarea unitara, care a fost stabilita in faza initiala a programului, ar trebui sa ramana o valoare fixa in primii 2-3 ani de la implementare, conform RetuRO. Administratorul SGR mentioneaza ca odata ce consumatorii se vor acomoda cu noul sistem, garantia va putea fi ajustata in timp.
Ce obligatii au comerciantii in cadrul SGR Sistemul de Returnare Garantie?
- Asigurarea posibilitatii de returnare a ambalajelor post-consum, prin implementarea unei infrastructuri de preluare manuala sau automata a peturilor
- Organizarea centrelor de returnare trebuie realizata in cadrul punctului de vanzare sau in vecinatatea acestuia, dar nu la o distanta mai mare de 150 de metri
- Perceperea si rambursarea garantiei pentru ambalajele returnate prin intermediul sistemului SGR
- Adaugarea valorii garantiei ambalajului returnabil individual fata de pretul initial al produsului, atat la raft cat si pe bonurile si/sau facturile emise
- Tinerea evidentei atat a produselor comercializate care fac obiectul SGR, cat si a ambalajelor returnate si a garantiilor aferente
- Pastrarea ambalajelor returnate in conditii optime pana la predarea acestora catre administratorul SGR
- Informarea corecta a consumatorilor cu privire la: produsele care fac obiectul SGR, conditiile si modul de returnare a garantiei, precum si programul si locatia punctului de colectare
- Comercializarea exclusiva a produselor inregistrate in SGR
Ce responsabilitati au producatorii si importatorii care introduc in Romania produse SGR?
- Reducerea timpilor si pastrarea acuratetei datelor: Prin automatizarea procesului de calcul al salariilor, departamentul de HR are posibilitatea sa aloce mai mult timp activitatilor strategice, precum dezvoltarea personalului si managementul performantei.
- Cresterea eficientei angajatilor si a rentabilitatii proiectelor: Un software salarizare performant poate stimula angajatii sa depuna eforturile necesare pentru a atinge obiectivele proiectelor pe care le au de realizat. In plus, un sistem salarial bine pus la punct poate contribui la retentia angajatilor talentati, reducand astfel costurile asociate cu recrutarea si instruirea constanta a personalului. De asemenea, se pot monitoriza tarifele pe proiecte si apoi corela cu veniturile, pentru a descoperi informatii valoroase si a decide ce mod de lucru este mai productiv. Prin urmare, un payroll software potrivit poate spori eficienta angajatilor si, in consecinta, poate influenta in mod pozitiv rentabilitatea proiectelor si a intregii organizatii.
- Cresterea productivitatii: Implementarea unui program salarizare eficient poate avea un impact semnificativ asupra cresterii productivitatii intr-o afacere. Acest soft poate motiva personalul sa depuna mai mult efort si sa-si focalizeze atentia asupra sarcinilor pe care le au de realizat, stiind ca munca lor va fi recompensata in mod corespunzator. Prin stabilirea unor obiective clare si a unor criterii de performanta transparente, angajatii vor fi mai predispusi sa-si imbunatateasca abilitatile, ceea ce poate duce la o crestere a productivitatii in intreaga companie.
- Gestionarea simpla a cheluielilor: Un software salarizare automatizeaza procesele de calcul al salariilor, retinerea impozitelor si eliberarea platilor catre angajati. Cu functii de raportare si analiza integrate, programul ofera o viziune strategica asupra costurilor si a altor beneficii acordate personalului, facilitand astfel luarea deciziilor bazate pe date. Prin eliminarea erorilor umane si economii majore de timp al departamentului de resurse umane, un program salarizare simplifica procesul de gestionare a cheltuielilor legate de angajati.
Ce comercianti sunt obligati sa organizeze puncte de returnare ambalaje?
Conform actului normativ, toti comerciantii cu amanuntul sunt obligati sa infiinteze un punct de returnare a ambalajelor reciclabile din plastic, sticla sau aluminiu ce fac obiectul SGR.
Singurele exceptii se aplica doar in cazul comerciantilor de tip HORECA, precum si al celor care comercializeaza produsele exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor. Se mai adauga inca o exceptie si in cazul comerciantilor ce au o suprafata a spatiului de vanzare mai mica de 200 metri patrati si care nu vor fi obligati sa organizeze puncte de returnare individuale.
Acestia au posibilitatea sa opteze pentru organizarea punctului de returnare a ambalajelor in parteneriat cu alti comercianti, din aceeasi categorie, si/sau cu o unitate administrativ-teritoriala, respectiv cu o asociatie de dezvoltare intercomunitara.
Neinregistrarea in baza de date a administratorului SGR se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 20.000 si 40.000 de lei.
Pana cand pot fi comercializate produsele cu ambalaje non-SGR?
Deoarece exista o serie de produse care sunt inca pe piata si nu contin ambalaje SGR, comerciantii au posibilitatea sa isi vanda stocurile actuale pana la data de 30 iunie 2024, urmand ca dupa aceasta data sa fie comercializate doar produsele care intra sub incidenta SGR si sunt marcate conform prevederilor legale.
Ce fac consumatorii cu ambalajele non-SGR?
Administratorul SGR, RetuRO, recomanda tuturor cetatenilor sa nu stranga ambalaje inainte de lansarea SGR, pentru ca acestea nu vor fi acceptate in punctele de returnare, nefiind marcate cu logoul care atesta ca sunt purtatoare de garantie. Astfel ca, ambalajele non-SGR vor fi reciclate, in continuare, prin metoda clasica de colectare selectiva, utilizata ca si pana acum.
Printre beneficiile oferite de Sincron HR Software se numara:
- Eficientizarea costurilor cu personalul – datorita automatizarii procesului de preluare a ambalajelor, activitatile manuale redundate si care necesita un numar mare de angajati sunt eliminate
- Optimizarea alocarii spatiilor necesare gestionarii ambalajelor returnate – un sistem integrat de gestionare a depozitului ofera o imagine clara a spatiului de depozitare disponibil, iar acest lucru permite asezarea eficienta a produselor, dar si a ambalajelor returnate care trebuie sa fie pastrate in conditii optime pana ce sunt colectate de catre adminitratorul SGR
- Prevenirea unor activitati frauduloase – de exemplu, situatii precum returnarea de mai multe ori a unui ambalaj in sistem sau acceptarea retururilor pentru produse ce nu corespund cerintelor SGR sunt eliminate
- Colectarea rapida si corecta de date – Pentru raportare si statistici la nivel local si national atat pentru producatori, comercianti, cat si pentru autoritati
- Economie de timp – personalul magazinului nu va trebui sa verifice si sa proceseze manual fiecare produs
- Monitorizarea eficienta a produselor – numarul total al produselor in ambalaje SGR sunt defalcate pe produse in aplicatie si gestionate conform cerintelor SGR
- Gestionarea corecta a ambalajelor – numarul total de ambalaje SGR returnate de catre consumatori pot fi defalcate in sistem pe tip de material si volum
- Transparenta asupra tranzactiilor – garantiile platite, incasate la vanzarea produselor si returnate ulterior catre consumatori in momentul reciclarii, respectiv incasate de la administratorul SGR vor putea si gestionate in totalitate in sistemul software
Administrarea produselor si ambalajelor SGR cu sistemele integrate de la Senior Software
SGR este un program complex ce implica realizarea mai multor tipuri de activitati, de la primirea si procesarea returnarilor, pana la administrarea garantiilor si comunicarea cu clientii, de aceea utilizarea de softuri integrate si flexibile are o importanta majora in gestionarea acestui proces.
Perfect integrate, sistemele din portofoliul Senior Software dispun de capabilitati avansate de personalizare si pot fi adaptate fara probleme diferitelor particularitati ale businessurilor din Romania, astfel incat sa permita conformarea cu cerintele SGR si simplificarea activitatii.
Avand in vedere ca modalitatile de aplicare a legislatiei vor fi diferite de la o companie la alta, in functie de specificul fiecarei activitati (import, productie, distributie, retail), dar si de solutiile software utilizate, fiecare client Senior Software va avea nevoie de o abordare si integrare personalizata a SGR in fluxul de lucru existent. Nota: Pentru informatii complete si actualizate la zi privind Sistemul de Garantie-Returnare, consultati paginile de internet oficiale ale Guvernului Romaniei, impreuna cu pagina de internet a administratorului SGR, respectiv RetuROSGR.ro.