Etapele stabilirii strategiei lantului de aprovizionare

Pentru intelegerea corecta a metodologiei de actualizare si implementare a strategiei lantului logistic, vom face o succinta prezentare a etapelor acesteia:

Etapele 1 si 2

Planificarea eficienta a strategiei unui lant logistic incepe cu procesul de cunoastere a strategiilor de business si departamentale ale companiei in etapele 1 si 2.

 

Procesele interne ale unei companii sunt cross-functionale, activitatile acestora fiind realizate de diverse structuri departamentale concentrate pe realizarea obiectivelor proprii.

 

Compromisurile la nivel functional, departamental si la nivel de companie, intre ceea ce se doreste si ceea ce este practic posibil nu se pot face in mod rational, fara intelegerea cat mai completa a realitatii. Ne referim aici la cerintele clientilor, portofoliul de produse, segmentele de piata, profilul competitorilor si a bunelor practici specifice industriei, punctele forte si slabe multifunctionale ale companiei, parteneriatele externe, canalele de vanzare, capacitatile IT operationale, tipurile de riscuri etc.

In concluzie, este ineficient sa planificam independent strategia de supply chain de strategia de business si strategiile departamentale, deoarece, asa cum se intampla frecvent, functiile cheie organizationale, precum marketing-vanzari, IT sau productie sunt determinante in stabilirea obiectivelor de afaceri si in implementarea corecta a strategiei companiei.

Etapele 3, 4 si 5

Etapele 3, 4 si 5 initiaza procesul actualizarii strategiei de supply chain pentru sustinerea operationala a strategiei viitoare de business din urmatoarele perspective:

strategie SCM pentru lantul de aprovizionare cu wms tms

In etapele 3, 4 si 5 procesul actualizarii strategiei de supply chain presupune urmatoarele activitati:

Prin urmare, procesul actualizarii strategiei de supply chain incepe cu documentarea noilor cerinte operationale pentru alinierea strategiilor departamentale si de business. Ulterior documentarii noilor cerinte operationale, are loc un audit si se face o analiza SWOT a lantului logistic al companiei, pentru evaluarea capabilitatilor operationale in raport cu cerintele actuale si viitoare ale clientilor.

 

Pentru a defini si prioritiza noile capabilitati ale lantului de aprovizionare sau imbunatatirea celor existente, sugeram formarea unei echipe de strategie interdepartamentala, interfunctionala, care sa includa persoane cheie din vanzari, IT, financiar etc. Echipa va organiza periodic intalniri de lucru pentru a analiza  informatiile referitoare la cerintele clientilor, valorile competitive necesare sustinerii strategiei de afaceri, capabilitatile interne ale lantului de aprovizionare, sistemele moderne aplicabile pentru cresterea performantei operationale, riscurile si rezilienta acestuia.

Se recomanda furnizarea periodica de informatii in timpul procesului de dezvoltare a strategiei catre managementul companiei, subliniindu-se costurile dar si beneficiile pe care le pot aduce noile actualizari in strategia de supply chain asupra performantei financiare a companiei.

In timpul procesului de revizuire a lantului de aprovizionare, se vor realiza urmatoarele procese:

Observatie: La actualizarea strategiei de supply chain se va acorda o importanta sporita strategiilor de rezilienta si de management al riscurilor externe, accentuate de conflictele militare si perioada post-covid.

Etapa a 6-a

In etapa de selectare si initiere a proiectelor de implementare a strategiei de supply chain se vor desfasura urmatoarele actiuni:

Proiectele strategice efective (selectate) pot aduce schimbari functionale semnificative ale lantului logistic, precum:

etape creare strategie aprovizionare cu sisteme softare wms erp tms

Etapa a 7-a

Revizuirea structurii organizationale trebuie sa faca parte din procesul de implementare a strategiei de supply chain. Astfel, schimbarile in structura operationala a companiei vor include:

Etapa a 8-a

Reorganizarea noului supply chain si a capabilitatilor asociate necesita, pe langa restructurarea organizatorica, reproiectarea proceselor si activitatilor operationale, un nou set de indicatori de performanta.

Ai citit Articolul 2 din Seria “Tendinte logistice in 2022 si perioada urmatoare”

In articolul al treilea vom prezenta 6 reguli pentru stabilirea setului corect de KPI in evaluarea performantei lantului de aprovizionare.

Etapele stabilirii strategiei lantului de aprovizionare