Crearea unui Supply Chain rezilient, principala preocupare a companiilor in pandemie

crearea-unui-supply-chain-rezilient-cu-wms-tms-erp
Articol scris de Dr. Ec. George Ogrinja – Director Supply Chain, Profesor asociat Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, ASE Bucuresti.

Daca in articolul anterior am tratat impactul pandemiei asupra businessurilor in general, in continuare vom aborda impactul COVID-19 asupra lantului logistic si principiile proiectarii arhitecturii unui Supply Chain rezilient.

FOTO-PROFIL-ogrinja-articole-v2

Ce inseamna Supply Chain?

Un supply chain (SC) este un lant de aprovizionare – distributie format din toate procesele si nodurile (infrastructura) necesare pentru circulatia produselor din locatiile unde sunt fabricate/stocate in locurile in care acestea sunt consumate.

Cum functioneaza un Supply Chain?

Configuratii ale retelei unui Supply Chain

Impactul global al pandemiei asupra retelelor Supply Chain

Ce este planul de rezilienta al unui lant de aprovizionare – distributie?

Tipuri de riscuri in elaborarea strategiei de Supply Chain

Riscuri recurente (operationale sau comerciale)

Riscuri disruptive

Ce este un Supply Chain rezilient?

Un SC este rezilient daca are capacitatea de a implementa masurile de criza ale planului de rezilienta pentru a asigura continuitatea afacerii companiei.

Ce trebuie sa ofere un Supply Chain foarte rezilient?

Principii de rezilienta pentru proiectarea arhitecturii unui SC rezilient

1. Principiul Transformarii Digitale

Digitalizarea asigura fluxurile de informatii necesare conectarii companiilor partenere, a proceselor operationale si a structurilor de management. Transformarea Digitala impreuna cu inovatiile tehnologice permit maximizarea rezilientei sistemului supply chain prin:

2. Principiul orientat pe Flexibilitate (Agile)

3. Principiul Backup al Retelei Fizice

4. Principiul Sistemelor Orientate spre Procese si Cerinte Clienti

5. Principiul Sustenabilitatii

Se refera la introducerea actiunilor de Responsabilitate Sociala Corporativa (CSR) in strategia de dezvoltare a rezilientei unui supply chain. Actiuni concrete pentru dezvoltarea sustenabila a SC:

6. Principiul Redundantei

7. Principiul Diversitatii

Presupune abordarea unei situatii complexe, multidimensionale in diversitatea ei. Criza generata de pandemie nu trebuie tratata unipersonal, nu este unidimensionala – o problema sanitara sau de logistica.

Exemplul 1: La elaborarea planului de rezilienta a strategiei de afacerii, alcatuiti o echipa de criza formata din reprezentanti ai tuturor departamentelor functionale ale companiei (vanzari, marketing, supply chain, financiar, productie, IT, resurse umane etc.).

Exemplul 2: Utilizati modelul colaborativ S&OP/IBP la planificarea cererii, care presupune participarea unei echipe mixte multidisciplinare. Demand Plannerul va lucra impreuna cu reprezentanti ai celorlalte departamente.

8. Principiul Evolutiei

Sistemele pot fi construite pentru optimizare si eficienta maxima imediata sau pot fi construite pentru evolutie – imbunatatire constanta, tinand cont de noile schimbari si oportunitati ale pietei.

Actiunile imediate pentru rezolvarea disfunctionalitatilor in supply chain la crizele dinamice, cum ar fi Covid-19, nu trebuie sa ofere numai solutii de criza.

Aceste solutii, care prin iteratie pot aduce expertiza pentru constructia unor solutii mai eficiente viitoare, vor fi incluse in reproiectarea strategiei unui SC rezilient.

Actiunile imediate dupa declansarea pandemiei presupun costuri suplimentare si trebuie sa faca parte din solutiile problemelor viitoare.

9. Principiul Modularitatii

Ofera flexibilitate sistemelor in raport cu disfunctionalitatile aparute.

Principiul de modularitate este foarte important la elaborarea strategiei operationale LEAGILE, unde produsele complexe modulare, care au o volatilitate foarte mare a cererii, pot fi reconfigurate din partile componente standard produse deja pe stoc, dupa primirea comenzilor ferme din partea clientilor. Tehnica se numeste Postponement si poate fi aplicata cu succes in pandemie pentru gestionarea stocurilor de produse cu cerere variabila.

Exemplul 1: Sistemele software compacte care integreaza majoritatea functiilor principale ale unui supply chain sunt foarte vulnerabile in cazul unei disfunctionalitati. Modularitatea impune implementarea functiilor in module din afara ERP (CRM, WMS, TMS, Inventory Management, SCM planning etc.), astfel incat disfunctionalitatile unui modul sa nu afecteze integral softul ERP.

Exemplul 2: Combinarea modulelor software WMS si TMS permite personalizarea modalitatilor de onorare a cererii clientilor de catre furnizor, comanda clientului fiind onorata, in caz de nevoie, prin alocarea stocului din retea. Astfel, creste nivelul de servire a clientului.

10. Principiul Prudentei

11. Principiul Coordonarii si Colaborarii Actiunilor Comune

Ai citit Articolul 2 din Seria “Noua normalitate in pandemie”

Aceasta serie este formata din patru articole ce prezinta cateva strategii eficiente de adaptare a supply chain-ului la “noua normalitate”. In articolul al treilea vom prezenta actiunile imediate care pot fi luate de companie in domeniul operational pentru asigurarea continuitatii afacerii.

Crearea unui Supply Chain rezilient