6 reguli pentru stabilirea setului corect de KPI in evaluarea performantei lantului de aprovizionare

6-reguli-pentru-stabilirea-setului-corect-de-kpi-in-evaluarea-performantei-lantului-de-aprovizionare1

Specialistii din logistica recomanda aplicarea urmatoarelor reguli la construirea setului de KPI pentru evaluarea performantei sistemului de supply chain:

1. Alinierea KPI-urilor la misiunea, obiectivele si strategiile de supply chain ale companiei

Indicatorii cheie de performanta (KPI) trebuie sa fie aliniati la noua strategie de supply chain si sa monitorizeze performanta supply chainului in raport cu misiunea si obiectivele sale, conform fig. 1.

Alinierea-KPI-la-misiunea-obiectivele-si-strategiile-de-supply-chain-ale-companiei-wms-logistica
Fig. 1. Alinierea KPI-urilor la misiunea, obiectivele si strategiile de supply chain ale companiei

2. Utilizarea KPI-urilor cross-functionale si functionale pentru a dezvolta structuri colaborative de lucru

O companie flexibila si agila operational este construita pe echipe interfunctionale, multidisciplinare care isi vor concentra atentia asupra activitatilor din procesele cheie orientate pe relatiile cu furnizorii si cerintele clientilor.

 

Pentru a dezvolta colaborarea interdepartamentala, interfunctionala si a implementa managementul schimbarii catre o structura interna si externa colaborativa, performanta acestor echipe va fi evaluata printr-un set de indicatori sintetici, compozit cu obiective diferite: cost, financiar, customer service etc.

 

De exemplu, in aceasta perioada de timp cand „cash is king”, pot fi utilizati indicatorii strategici si sintetici SCOR: cash-to-cash cycle time si order to cash cycle.

 

Ambii indicatori strategici incurajeaza colaborarea cross-departamentala si permit urmatoarelor structuri functionale, departamentale să-și vadă propria contribuție la performanța globală a lanțului de aprovizionare:

STABILIREA UNUI NUMAR ADECVAT DE INDICATORI – EVITATI EXCESUL DE KPI

3. Stabilirea unui numar adecvat de indicatori – evitati excesul de KPI

Asa cum rezulta din figura 1, nu este recomandat sa stabiliti prea multe obiective ale supply chainului, 3 sau 4 obiective fiind suficiente. In caz contrar, stabilind un numar prea mare de obiective, se poate ajunge la o definire confuza a misiunii supply chainului.

 

De exemplu: un obiectiv pentru costuri, eficienta activelor, unul pentru calitatea serviciilor oferite clientilor, unul pentru flexibilitate, agilitate in raport cu schimbarile dinamice ale cererii, unul pentru rezilienta si sustenabilitate.

 

Aplicati regula de a avea 3-4 indicatori cheie tactici si strategici pentru fiecare obiectiv strategic de supply chain, astfel incat la nivel operational sa nu aveti mai mult de 10-12 indicatori, asa cum se poate vedea in figura 1.

4. Definirea unui sistem ierarhic si corelat de KPI pentru evaluarea obiectivelor multiple

Un supply chain sustine obiective multiple a caror evaluare se face printr-un set ierarhic si corelat de KPI. Cum sa aplicati indicatorii cheie de performanta potriviti?

structura-ierarhica-top-down-a-procesului-de-distributie-wms
Fig. 2. Structura ierarhica TOP-DOWN a indicatorilor de performanta
STABILIREA TARGETELOR PE FIECARE INDICATOR AS-IS, TO-BE

5. Stabilirea targetelor pe fiecare indicator as-is, to-be

Raportul de evaluare a obiectivelor de performanta va contine: valorile actuale ale indicatorilor (as-is), valorile target planificate (to-be), diferentele de performanta fata de targetele stabilite, linkul catre procedura de actiuni corective in cazul nerealizarii obiectivelor viitoare de performanta to-be.

 

Pentru valorile target de performanta TO BE, utilizați standardele stabilite si publicate de companii care activeaza in aceeasi industrie si au cifre de afaceri si caracteristici ale supply chainului similare. Supply chainurile comparabile au urmatoarele elemente similare:

Stabilirea corecta a valorilor target TO BE va permite mangementului companiei să înțeleaga cat de performant este lantul ei logistic in comparatie cu supply chainurile companiilor similare sau cu standardele operationale ale companiilor BestInClass.

6. Utilizati indicatori standard in masurarea perfomantelor operationale ale supply chainului

De exemplu, modelul SCOR contine 800 de indicatori, iar acesti indicatori, fiind recunoscuti de partenerii supply chainului, pot fi utilizati in negocierea penalitatilor, discounturilor, politicilor de buy-back etc.

Ai citit Articolul 3 din Seria “Tendinte logistice in 2022 si perioada urmatoare”

Din articolul al patrulea vei afla cum pot fi depasite eficient provocarile operationale din domeniul supply chain.

6 reguli pentru stabilirea setului corect de KPI in evaluarea performantei lantului de aprovizionare