KPI ce inseamna? Ce este un KPI dashboard si cum masoara indicatorii de performanta?
Home » Resurse » Intrebari frecvente » Ce este un KPI dashboard si cum masoara indicatorii de performanta?
- Ce este un KPI Dashboard de masurare a indicatorilor cheie de performanta?
- KPI definitie – Ce sunt indicatorii cheie de performanta?
- Exemple indicatori de performanta – tipuri de KPI
- Cum iei decizii informate cu ajutorul dashboardurilor KPI?
- Beneficiile dashboardurilor de urmarire a indicatorilor de performanta
- Cum ofera dashboardurile KPI mai multa autonomie angajatilor?
Ce inseamna KPI Dashboard?
Key Performance Indicator (KPI) sau indicatorul cheie de performanta este un instrument de evaluare a performantei care ilustreaza gradul de atingere a unui parametru dorit.
Acronimul KPI provine de la cei trei termeni englezesti:
- K (Key) – avantaj competitiv legat de obiectivele strategice, de functionarea afacerii in mod direct
- P (Performance) – performanta in mod direct, prin valori clar masurate, cuantificate, cu cauze de influenta prestabilitate
- I (Indicator) – comparabilitate fata de diverse referinte, cu orientare catre schimbari viitoare si fara a explica evenimente anterioare
Ce este un KPI Dashboard de masurare a indicatorilor cheie de performanta?
Managerii de business folosesc adesea sisteme software de management al afacerilor care includ dashboarduri de monitorizare a indicatorilor de performanta pentru a obtine o imagine de ansamblu asupra productivitatii din companie.
Indicatorii KPI sunt un set de masuratori ce reflecta performanta in ceea ce priveste progresul catre atingerea obiectivelor unui business. Prin intermediul acestor masuratori, conducerea, managementul si investitorii companiei pot sa evalueze performanta afacerii pe termen mediu si lung.
KPI definitie – Ce sunt indicatorii cheie de performanta?
Indicatorii cheie de performanta (KPI) sunt masuri vizuale de performanta. KPI inseamna acei indicatori care raspund unor intrebari legate de prezentul si viitorul companiei, precum: „Unde ne situam?”, „Unde vrem sa ajungem?”, „Cum facem asta?”. Astfel, doar valorile care prezinta abilitatea de a impacta cash flow-ul sau conversiile au cele mai mari sanse sa fie indicatori de performanta KPI smart.
Pentru a intelege ce inseamna KPI, trebuie:
- sa intelegi afacerea si obiectivele pe care ti le-ai propus
- sa transformi obiectivele de business in scopuri realizabile, ceea ce implica o strategie eficienta
- sa selectezi cate un indicator de performanta pentru fiecare dintre scopuri
Exemple indicatori de performanta – tipuri de KPI
Sistemele moderne de management al afacerilor permit crearea de dashboarduri personalizate pentru fiecare departament, echipa sau angajat din companie, astfel incat toata lumea are acces la datele care conteaza cel mai mult. Cu ajutorul acestor sisteme se pot genera dashboarduri de urmarire KPI atat pentru CEO-ul unui business, cat si pentru directorii de productie, managerii de proiect, echipa de vanzari sau de marketing etc.
Exista multe tipuri de indicatori cheie de performanta. Acestia pot fi calitativi, cantitativi, predictivi sau bazati pe trecut. Mai mult, in functie de tipul operatiunilor pe care doresti sa le urmaresti, indicatorii pot fi imparititi in:
- indicatori de vanzari
- indicatori economico – financiari
- indicatori de contabiltate
- indicatori de resurse umane
- indicatori de logistica
- indicatori de productie
- indicatori de marketing
- indicatori de gestiune proiect
- indicatori pentru management
Cum iei decizii informate cu ajutorul dashboardurilor KPI?
Pentru a urmari profitabilitatea si viitorul afacerii, nu e suficient sa ai acces la diverse surse de date, ci trebuie sa le reunesti intr-un mod productiv, usor de accesat si de inteles.
Un sistem modern de monitorizare KPI:
- Sustine intregul proces decizional si ofera intregul context si detaliile care au condus la acel punct
- Reuneste cu usurinta informatii complete, corecte si de actualitate
- Pune informatiile la dispozitia utilizatorului sub forma unor grafice clare, concise, usor de interpretat: dashboarduri
Beneficiile dashboardurilor de urmarire a indicatorilor de performanta
- Sunt mai mult decat un instrument de raportare, fiind componente ale sistemelor moderne de tip BI sau CPM
- Te pot ajuta sa masori, sa monitorizezi si sa gestionezi performanta afacerii
- Furnizeaza si ofera acces la informatii in timp real
- Sustin managerii de business pentru a lua decizii informate si orientate catre obiective, actionand pe date reale si mai putin pe intuitie
- Contribuie la observarea instantanee a problemelor si la rezolvarea acestora
- Permit prelucrarea informatiilor si analiza acestora din perspective diferite
- Faciliteaza compararea diferitelor ipoteze de afaceri si simularea coerenta a rezultatelor viitoare, prin functionalitatile what-if si what-for
Cum ofera dashboardurile KPI mai multa autonomie angajatilor?
- Isi creeza singuri diverse rapoarte cu drag & drop, datorita interfetelor intuitive
- Isi personalizeaza informatiile afisate, aplicand diverse filtre sau prin schimbarea tipului de grafic
- Angajatii din diferite niveluri ale companiei pot trece imediat de la tabele de date, la vizualizari interactive de date
- Pot identifica rapid activitatile neperformante si pot lua masurile corective necesare pentru a imbunatati anumiti indicatori
- Primesc raspunsuri in doar cateva secunde
- Modul de vizualizare poate fi schimbat rapid, in functie de nevoile fiecarui utilizator
- Pot crea anumite rapoarte standard, la nivel de companie, iar fiecare angajat alege daca si cum doreste sa le afiseze in dashboard
- Isi pot crea dashboarduri la nivel de departament (CEO, directori de productie, manageri de proiect, echipa de vanzari sau de marketing)